مقاله ها

انواع پارچه شطرنجی

انواع پارچه ی شطرنجی

انواع پارچه شطرنجی

طرح‌های شطرنجی و اصطلاحاً چهارخانه از طرح‌های معروف و ترند هرسال به خصوص در فصل تابستان و پاییز هستند. اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید پارچه‌ی شطرنجی به بازار رفته‌اید و با طیف وسیعی از طرح‌های این‌چنینی روبه‌رو شده‌اید. شاید بهتر باشد این طرح‌ها را بشناسیم و پیش از خرید بدانیم که کدام یک از این طرح‌ها مناسب اندام و استایل ما هستند.

شطرنجی (Checkered or Checker Board

پارچه‌هایی با طرح شطرنجی که شامل چهارخانه‌هایی با دو رنگ متفاوت می‌شوند. این طرح همان‌طور که از نامش به نظر می‌رسد دقیقاً به شکل یک صفحه شطرنج است. مربع‌های این طرح پارچه در بیشتر موارد سیاه و سفید است و در صورتی که ترکیب رنگی دیگری داشته باشد حتماً شامل دو رنگ کاملاً متضاد است. پیش از این به معرفی رنگ مناسب لباس برای افراد چاق پرداختیم. درصورتی که از این طرح استفاده می‌کنید و اندام چاق دارید بهتر است به صورت بیلر و سرهمی استفاده شود.

انواع پارچه شطرنجی از دیدگاه تپل تیپ

گینگهام (Gingham)

گینگهام در واقع نام یک نوع پارچه‌ی پنبه‌ای است. گینگهام یکی از محبوب‌ترین مدل‌های چهارخانه است؛ در این طرح از دو رنگ استفاده می‌شود که یک رنگ، رنگ زمینه که عموماً رنگ روشن‌تر است و رنگ دیگر که عموماً رنگ تیره‌تر است و به صورت نوارهای عمودی و افقی بر روی این زمینه قرار گرفته‌اند. این نوارها در قسمت‌های محل برخوردشان با یکدیگر تیره‌تر و در دیگر قسمت‌ها روشن‌تر هستند و درواقع سایه روشن ایجاد می‌کنند.

به نوعی از این طرح که یکی از رنگ‌هایش سیاه باشد اصطلاحاً buffalu pattern  گفته می‌شود‌.

همانطور که در استایل مناسب هر فصل گفتیم استفاده از پالتو در زمستان بسیار مرسوم است. این نوع طرح پارچه می‌تواند گزینه خوبی برای پالتوهای زمستانی باشد.

انواع پارچه شطرنجی از دیدگاه تپل تیپ

پنجره‌ای (Window Pane Check)

یکی از درشت‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های چهارخانه است که به طور معمول از دو رنگ تشکیل شده است؛ رنگ اول، رنگ زمینه است و رنگ دوم متعلق به نوارهای عمودی و افقی یک اندازه است که چهارخانه‌های بزرگ در طرح پارچه را تشکیل می‌دهند.

طرح لباس پنجره ای

مدرس Madras))

مدرس در واقع نام یک پارچه‌‌ی سبک وزن، خنک و ظریف پنبه‌ای است. مدرس برای لباس‌های خنک مثل شلوارک و انواع لباس تابستانی استفاده می‌شود در این طرح پارچه مربع‌ها نظم کمتری دارند.

تاتِ‌سِل (Tattersall)

 تاتِ‌سِل یک طرح دیگر از طرح‌های مربعی است که شبیه به الگوی پنجره‌ای است. تفاوت این طرح با طرح پنجره‌ای این است که در این طرح از سه رنگ استفاده می‌شود، رنگ اول برای زمینه، رنگ دوم برای مربع‌های بزرگ و رنگ سوم برای خط‌های عمودی و افقی که از وسط ضلع مربع‌های اصلی عبور می‌کنند و در مرکز مربع‌ها با هم تلاقی دارند. نام این طرح از نام بازاری در لندن گرفته شده است.

طرح تات سل پارچه ی شطرنجی

کدام طرح برای استایل و اندام من مناسب است؟

در لاغری سریع شکم و پهلو بدون رژیم و ورزش انواع شکل اندام را بررسی کردیم. ابتدا باید شکل اندام خود را پیدا کنید. در صورتی که شما پهلو، شکم و ران بزرگ دارید و قد نسبتاً بلندی ندارید بهتر است از طرح‌هایی که خطوط عمودی مشخص‌تری دارند استفاده کنید. بالعکس اگر لاغر اندام و قد بلند هستید برای پُرتر دیده شدن اندام بهتر است از خطوط افقی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید