مقاله ها

انواع جنس پارچه و اهمیت آن برای لاغری اندام

جنس پارچه

چاق بودن به این معنی نیست، که شما نمی‌توانید ظاهری فوق‌العاده داشته باشید، بلکه برای بهتر بودن و خوش تیپ بودن احتیاج به لباس مناسب اندام خود دارید. جنس پارچه نیز مانند طرح پارچه باید با توجه به اندام فرد انتخاب شود و با مدل لباس هماهنگی داشته باشد. تاثیر جنس پارچه بر اندام افراد پلاس سایز بیش‌تر است، پس در زمان خرید لباس سایز بزرگ به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

در صورتی که لباسی دارای مدل متناسب با اندام و برش و دوخت طبق اصول صحیح و عالی باشد، ولی به جنس پارچه از نظر هماهنگی آن با مدل توجه نشود، زحمات طراح و دوزنده آن به هدر خواهد رفت. جنس انواع پارچه عبارت‌اند از:

پارچه‌های براق و مات

همان طور که در پارچه‌ی مناسب افراد چاق گفتیم، پارچه‌های براق به دلیل انعکاس بالای نور، اندام را درشت‌‌تر جلوه می‌دهند، مانند ساتن براق و برعکس پارچه‌های مات مانند، پارچه ابریشمی تیره رنگ اندام را لاغر‌تر نمایش می‌دهند. بعضی از پارچه‌ها خواص جذب و دفع نور را با هم دارند، مانند پارچه مخمل.

جنس پارچه ی براق و مات

مخمل های زیبای تپل تیپ مخصوص افراد توپر :     

               تونیک نقره ای مخمل                   

پارچه‌های نازک و لطیف

پارچه‌های نازک و لطیف علاوه بر وزن کم معمولا دارای افت بیشتر و ریزش مناسب هستند و نرم و لغزنده‌اند و فرد را ظریف‌تر نشان‌ می‌دهند. هرچه ضخامت پارچه بیشتر باشد، اندام را حجیم‌تر نشان می‌دهد. ضخامت پارچه به نوع بافت و رگه‌های پارچه بستگی دارد.

هر چه سطح پارچه صاف و یکدست‌تر باشد و پستی و بلندی کمتری داشته باشد، از مرغوبیت بیشتری برخوردار است و به خصوص برای اندام درشت و چاق بهتر بوده و فرد را لاغرتر نشان می‌دهد. ( مانند کرپ ظریف)

جنس پارچه و لاغری

پارچه‌های ضخیم و خشن

معمولا ریزش کمی دارند و به دلیل ضخامتشان قطر بیشتری به اندام فرد می‌دهند، بنابراین اندام فرد را چاق‌تر و درشت‌تر از آنچه هست نمایان می‌سازد.(مانند پشمی، کلوکه، پوست‌های طبیعی و مصنوعی). یک پالتو پشمی با جنس پارچه ضخیم گاهی تا چند کیلو وزن بیشتر را موجب می‌شود.

جنس پارچه

 پارچه‌های شفاف و بدن نما

با وجود اینکه پارچه‌های بدن نما مانند حریر، شیفون، ارگانزا و… را می‌توان چین‌دار و دراپه دوخت، ولی این نوع پارچه‌ها در کل خطوط اندام را کاملا واضح و مشخص به چشم می‌آورند. بنابراین برای پنهان کردن لاغری و چاقی بیش از حد اندام اصلا مناسب نیستند.

جنس پارچه شفاف

تراکم و افت (ریزش پارچه)

پارچه ریزش دار چیست؟

پارچه‌ها با توجه به جنس نخ و تراکم تار و پودشان به شکل‌های مختلفی پس از دوخت روی اندام می‌نشیند. همان‌طور که در چه لباسی بپوشیم که لاغرتر دیده شویم گفتیم پارچه‌های خشک و آهاردار، مناسب اندام چاق و بزرگ نیستند. در مقابل پارچه‌هایی وجود دارد که اگر به صورت عمودی روی اندام قرار گیرد، افت دارد و به پایین آویزان می‌شود. به این پارچه‌ها اصطلاحاً پارچه‌های ریزش دار می‌گویند. ریزش پارچه تأثیر زیادی در لاغرتر و متناسب‌تر دیده شدن اندام دارد. از نمونه‌های پارچه‌ی ریزش دار می‌توان به پارچه‌های لمه، حریر، ساتن، ریون و کرپ حریر هستند که ریزش بالایی دارند و برای استفاده مخصوصاً در لباس مجلسی بسیار مناسب است.

جنس پارچه

استفاده از پارچه‌های لمه با ریزش زیاد، مخصوص افراد تپل به انتخاب مزون تپل‌تیپ :

مانتو مجلسی لمه طلاییمانتو مجلسی لمه نقره ایمانتو لمه مشکیسارافون لمه طلایی

پارچه‌های آهاردار

در موضوع خرید لباس سایز بزرگ به این نکته اشاره کردیم که پارچه‌های آهاردار افت و ریزش کمی دارند و چون روی اندام نمی‌خوابند، خطوط اندام و شکل آن را چنان که هست نمایان نمی‌سازند. در نتیجه اندام را درشت‌تر از آنچه هست نشان می‌دهند.

معمولا از پارچه‌های آهاردار برای پر کردن قسمت‌هایی از اندام ( مانند اندام گلابی) که فضای خالی دارند استفاده می‌شود.

جنس پارچه آهاردار

پارچه‌های نرم و لخت

این جنس پارچه‌ برای افراد چاق با کوتاه قد مناسب است. بلند قدها و سنگین وزن‌ها و اندام درشت در پارچه‌های نرم و لخت زیباتر و برازنده‌تر از پارچه‌های خشک به نظر می‌رسند. البته رنگ و نقش پارچه باید مدنظر قرار گیرد.

جنس پارچه

پارچه‌های کشی و چسبان

این گونه پارچه‌ها نظیر ژرسه در صورتی که راسته یا چسبان و به اندازه بدن دوخته شوند، پوشنده‌ی لاغر را لاغرتر و چاق را چاق‌تر نشان می‌دهند. در حقیقت ایراد اندامی فرد را تشدید می‌کنند، زیرا خطوط اندام را به طور واضح نشان می‌دهند.

جنس پارچه

جنس تار و پود پارچه، نوع بافت و به طور کلی سطح پارچه و نمای ظاهری آن در انتخاب موفقیت آمیز رنگ موثر است و اهمیت بسزایی دارد. میزان انعکاس نور در پارچه‌ها متفاوت است. در نتیجه شما با توجه به نکات ذکر شده و با انتخاب صحیح جنس پارچه یکی از گام‌های اساسی برای بهتر نشان دادن اندام خود برداشته‌اید.

برای اطلاع از سایر مقاله ها و مطالب ایمیل و یا شماره موبایل خود را وارد کنید.

1 دیدگاه در “انواع جنس پارچه و اهمیت آن برای لاغری اندام

دیدگاهتان را بنویسید